duijntrio.reismee.nl

Warm, warm.

Warm, warm,

De laatste 2 dagen in de auto onderweg waren heet , gezellig met uitlaatgassen, tussentijds weer het nodige gezien en meegemaakt. Na de massage en heerlijk diner en verrassend heerlijk geslapen in het zeer luxe hotel van een Engelse eigenaar. Het personeel weer 15 uur in touw en dat 7 dagen in de week, meelevend, lief en belangstellend op een professionele manier. Genoten! Onderweg naar lake mburu was het warm en zonnig we hebben er iets langer overgedaan door onderweg te picknicken en een lege band. Ook grote vleermuizen gezien die overdag in een bananen boom hingen en gulzig, luidruchtig aan het eten waren. Alleen in die boom , overdag, bijzonder. Waarschijnlijk gegiste overrijpe bananen?

Bij het constateren van de lege band onderweg bij de eerste stop om even de benen te strekken, waren drie kinderen paddestoelen aan het verkopen, vers geplukt. Kleine witte in vorm te vergelijken met eekhoorntjes brood. De snelle aftocht door een band die shhhhh zei een handvol kruidnootjes in de handjes achtergelaten. Op naar de volgende grote plaats. Bij het proppen van de band, op weg naar het plaatselijke toilet vergezeld door Wessel, toegeschreeuwd door een krijsende ekster. Verderop in de straat gekeken naar een berg houtskool en een klein rookwolkje, wat veroorzaakt werd door een man die met een op en neer gaande beweging twee stokken met daaraan ronde lappen spijkerstof lucht verplaatste in de smeulende hoop houtskool. Lampje, een smid en ja hoor er lag een machete in de hitte. Gelach alom, omdat ik nieuwsgierig kwam kijken. Hadden wij ook nog een smid in Goudswaard toen ik klein was? Smid Radewalt? Dat is dan long time ago. Je ziet het nergens meer. En deze smid was heel primitief met de stokken verbonden met stof. Geen blaasbalg van leer. Het slapen in een formaat tuinhuisje en Wessel in een Banda met zebra strepen bij lake mburu was ook top, een zee van ruimte is niet nodig. Heerlijk schone lakens op bed en knorren maar. Zelfs de douche in een hutje apart met alleen een dikke waterstraal verwarmt door een drum met water opgestookt door houtskool is perfect, na een hete dag game-drive en afstanden afleggen, excellent. Het dineren aan het water in een restaurantje met heerlijk eten, de keuze uit 6 gerechten is lekker. De sterren hemel in een pikdonkere nacht is enorm, met vuurvliegjes en vallende ster. De tocht naar het toilet is tricky, omdat de afstand ong 300 meter is in het donker en met een heleboel nachtelijke geluiden, zoals het boeren van een nijlpaard. Begeleid door Gerald met goede ogen in het donker, ben ik heel huids gearriveerd.

Na het plukken van koffiebonen, sinaasappelen plukken, kip slachten, weer veel geproefd deze reis: sprinkhanen gebakken in olie, rauwe koffiebonen( smaken zoet), verse sinaasappelen gelijk van de boom, en heel veel vegetarische maaltijden met fried egg or boiled. De vis is veelal tilapia gevangen in lake Victoria.


Na een warme dag in de auto met vele opstoppingen in het verkeer, komen we aan bij de red chilli, een hostel, allemaal een eenpersoonsbed met een klamboe. Gelukkig geen stapelbed, die heb ik ook nog zien staan.

Daarna op naar ons feestje, bij Stella. Aangekomen na een kerkdienst met schreeuwerige vertaling en gelukkig af en toe stroom uitval, zitten we heerlijk buiten in de koelte. We worden uitgenodigd om binnen te komen zitten met weer een heleboel onbekende gasten, die mijn naam wel weten en ik die van hun niet. Niet mijn ding. Ik vind het vervelend om in een ruimte met allemaal onbekende mensen te zitten waar ik niets mee heb,weer een praatje pot, zeker geen zin in. De leukste mensen die ik ken waren druk aan t koken en organiseren. Vandaar dat ik de eerste uren plichtmatig geglimlacht heb en er geen reet aan vond. Misschien het toppunt van gezelligheid, de mannen met telefoon en de aanwezige dames glimlachend.Door Grace ,Stella en een dame van de kerk met een aantal nichtjes van Gerald is er heel de dag gekookt en gebakken. Lief en lekker. Zelfs een prachtige taart werd aan gerukt. Gezongen en geklapt,bedankt en uitgezwaaid. Ik had het knusser verwacht, maar ja 2 mzungu s die dit jaar getrouwd zijn, dat moet gevierd worden. Dus de pastors waren er met vrouw, die ik nog nooit gezien had, what to do!

Lekker geslapen, en vandaag ook weer lekker, naar huis mijn kinders zien en knuffelen. De poezen naar buiten wieberen, die ons w.s. Ook gemist hebben. X voor allemaal en tot gauw weer ziens, jullie verhalen horen en meebeleven. Groet Alice

Reacties

Reacties

Susan Coster

Alice? nieuwe reisgenoot? Leuk beschreven hoe je de sociale contacten met voornamelijk onbekenden niet zo geslaagd vond....Kon Anne-Lise al die vreemde hapjes en maaltijden ook al verdragen?

Renz

Warm,warm,ik kan wel wat dingen verzinnen die veel warmer mogen zijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!