duijntrio.reismee.nl

Berggorilla’s

Berggorilla’s.

Vandaag is de dag. Anne-Lise heeft goed geslapen en voelt zich beter, nog niet goed. Wessel en Peter hebben ook als roosjes geslapen. Op naar het ontbijt. Met lange mouwen, lange broek, bergschoenen, regenjacks, foto- en filmapparatuur en goede zin verlaten we ons verblijf. Het ontbijt is super. In een hoek van het restaurant staat een kok eieren en aanverwante producten op verzoek te bakken. Wij laten hem vandaag met rust, maar morgen zal hij weten dat we er zijn. We foerageren alle drie naar behoefte. Gerald eet apart. Vandaag een keertje zonder zijn vrienden. Hij is de laatste en maakt zich de pis niet lauw. Wij zijn wel een beetje zenuwachtig. We krijgen mooie stokken van Mahogany Springs, met twee gorilla’s uitgesneden, mee. Het is zo een tien minuten rijden naar de verzamelplek. Iets meer dan 24 mensen, 25 dus, verzamelen zich voor de briefing. We krijgen een film en een kort praatje te aanschouwen. Gerald heeft inmiddels met de paspoorten iets geregeld. Geen idee wat, maar het was nodig. Na het praatje naar buiten met de hele groep. Hier krijgen we nog een praatje met wat huis- en veiligheidsregels. De hoofdranger David kwijt zich goed van zijn taak. De zon begint tegen negen uur al aardig te branden. Gelukkig geen wolkje aan de lucht. Nu aan je gids vragen in welke van de drie groep je ingedeeld bent. Wij vormen een groep van negen, 2 Duitsers, 2 Fransen, 2 Oostenrijkers en wij drieën. Rita is onze ranger, verder gaat er een gewapende ranger mee. Op Peters ervaring uit vroeger tijd nemen we twee porters mee. Die dragen onze rugzak en trekken en duwen je naar boven. De porters heten Allen en Simon. Alle Oegandezen hebben een Engelse en een lokale Oegandese naam.

Na een korte rit zijn we bij het vertrekpunt. De stokken en de porters zijn een geweldige steun. Na een korte vlakke aanloop begint het klimmen. Tussen de theeplanten gaat het steil omhoog. Niks zigzag zoals in menig Alpenland. Het helling is zeker 60 graden. En dan ook nog glad. Binnen de kortste keren wordt er gehijgd en gepuft als tijdens een bevalling. Zweet pareltjes op menig hoofd. Een paar keer wordt er gestopt om te rusten en water te drinken. Na een uur komen we bij de trackers en meteen zien we de eerst berggorilla in een boom. De trackers volgen de groepen berggorilla’s en weten exact waar ze zich bevinden. Dit wordt via portofoons doorgegeven aan de ranger. Juist op de grens van het ondoordringbare regenwoud zit de dame in een boom. We moeten op zeven meter van de gorilla’s blijven. De porters blijven normaal gesproken met de bagage bij de trackers. Omdat we voor de rest van deze groep berggorilla’s het ondoordringbare regenwoud in moeten gaan er twee met ons mee. De helling blijft onveranderd steil. Maar nu komt daar de zeer dichte beplanting nog eens bij. Je moet alle moeite doen om te blijven staan. We trekken het regenwoud in. Achter een hulp van de ranger die het pad vrij kapt. Een hele toer om overeind te blijven en vooruit te komen. Overal om je heen hoor je geritsel en het breken van takken. Om ons hee;zien we de ene na de andere berggorilla. GEWELDIG! Als we er eigenlijk geen hoop meer op hebben staan we oog in oog met zilverrug, de leider van de groep. Wat een geweldig dier. Een hele bonk spieren. En zo op zijn gemaak. Misschien denkt hij wel:”over maximaal is het weer rustig, dan zijn die gluurders weer vertrokken”.

In plaats van het gebruikelijke uur blijven we ruim een kwartier langer. We hebben genoten en aanvaarden de terugweg. Maar eerst valt Anne-Lise nog in een doornstruik en haalt haar linkerhand open. Gelukkig heeft een van de Duitsers een EHBO setje bij. Ontsmetten en verbinden. Later halen we de doornen er wel uit. Bij de trackers aangekomen verenigen we ons met alle porters. Eerts wat water nuttigen. Zo steil als de klim was is de afdaling natuurlijk ook. Een hele strijd om weer beneden te komen. Onderweg nuttigen we de packed lunch. De porters leggen bladertakken neer om onze tere billetjes te ontzien. Met enkele valpartijen komt de groep veilig beneden. Gerald staat reeds geduldig te wachten.

Terug bij Mahogany Spings bestellen we een koffie voor bij de rivier. Het is er heerlijk, het ruisen van de bomen, het stromende water en de heerlijke koffie met lieve mensen. Wessel haakt als eerste af. Hij gaat douchen. Een kwartiertje later volgen wij ook. Gerald rijdt weg. We zien hem morgenochtend bij het ontbijt. Als we in ons paleisje zijn komt een medewerker vragen of we nog wensen hebben. We bestellen thee, bier en rode wijn. Rarara wie drinkt wat. Iets later komt een andere medewerker onze vieze bergschoenen ophalen. Eerst komt de thee terug, later de wijn en het Nile special biertje. Weer iets later klopt de volgende aan de poort. De bestelling voor het diner. We maken een keuze uit het menu. Om zes uur geniet Anne-Lise nog van een heerlijke uur durende massage van Emily. Fris en fruitig gaan we om half acht aan tafel. De medewerkers vragen vol interesse hoe het met Anne-Lise gaat. De drie-gangen zijn heerlijk en ruim voldoende.

Lieve groet.

Karin

Jaloers, als ik jaaaren jonger was ging ik ook.

Marleen

Super

Marleen

Super

Susan Coster

Wij hebben een week in de binnenlanden van Oosterhout doorgebracht. Genoten van heeeel veel vogels en eekhoorntjes. Dat is nog eens andere koek dan berggorilla's, he? Hoop dat je gauw opknapt, Anne-Lise. Verder geen gewonden van het front? Geniet nog lekker in Avonturenland.

Aad

Hee vriend, ook ik lees dagelijks jullie verhalen. t Blijft een vreemd idee dat jullie daar in Oeganda zijn en van alles beleven, terwijl ik gewoon in ons herfstachtig, drukke Nederland ben. Ben blij voor jullie dat jullie zoveel beleven. Ik kijk uit naar een ontmoeting met jullie als je weer thuis bent.
Geniet voorlopig nog maar van jullie avonturen.
Warme groet

Viola

Wat een prachtige verhalen! Hoop dat Anne-Lise nu oké is.
Jammer dat jullie de geuren van het oerwoud, en de geluiden van de gorilla's nog niet door kunnen sturen hé??
Maar jullie schrijven zo beeldend dat wij er een goede voorstelling van kunnen maken!!
Geniet er weer van!