duijntrio.reismee.nl

Indrukken op Anne-Lise

Indrukken

Vanaf Kidepo is het een roes. Mijn favoriete hobby heb ik uitgebreid. Slapen lekker vroeg en lekker lang, als het kan. Van het uitzicht genieten voordat het donker wordt. Vandaag safari en wel 30 olifanten met jong gezien. Mooie foto s gemaakt. En gefilmd . In Kidepo diverse soorten wild gezien maar van verre. Behalve de leeuw. Met een afstand van 2 meter,geweldig! Vandaag met volle vaart doorgereden langs een olifant op 4 meter afstand. Geruisloos lopen ze voorbij. Prachtig. Voordat we het eerste wildpark uitreden kwamen we langs een mannetjes giraf. Kidepo ligt in een vallei in het noorden van Oeganda, tussen zuid Soedan en Kenia in. Wat wil dat er uit hoofde van mannelijkheidsrituelen in Soedan, er een staart van een giraf gescoord moet worden. Het hele prachtige beest word vermoord door mannen die te voet de grens oversteken. Om met de staart een rokje te versieren te gebruiken in rituele feesten.

Met het rijden uit de vallei werd er een een groot huis zichtbaar met 115 kamers van de vroegere dictator Idi Amin. Het werd nu opgeknapt als hotel, maar heeft een aantal jaren leeggestaan. Kon meneer met vrienden op jacht om dieren af te knallen.

Tijdens de reis weer veel gezien, kippen voor apegapen op het dak van een taxi bus, kinderen met binnenbanden van brommers tikkend laten rollen met een stokje, schallende muziek uit winkeltjes en mooie dames die in traditionele jurken op weg zijn naar de kerk.

In Sipi falls hebben we van alles geleerd over koffie, en tevens bonen geplukt, een voor een en het verdere proces geleerd van Milton. Een leuke vlotte boy van 21. Die antwoordde op de vraag, heb jij al een relatie, zei dat hij lichamelijk nog ietwat meer spierbundels moest ontwikkelen, en pas op 27 jarige leeftijd wilde trouwen anders kwamen er te veel kinderen. Begrijpelijk, eten en leven kost al alles, laat staan voorbehoedmiddelen. Met trouwen werd het land van de vader in gelijke stukken verdeeld onder de broers en je werd 3 jaar gesteund met de groei en aanwas van je gewassen. Het huis van takken opgevuld met klei en as werd beetje bij beetje opgevuld en kon met goed onderhoud 30 jaar bestaan. Wij hebben in de village in de originele hut geslapen onder een tamarinde boom, koel en s nachts onder een lakentje ietwat te koud, toen kwamen de stola uit China en een omslagdoek uit Afrika goed van pas. Een klamboe en de befaamde emmer om te plassen maakten het geheel compleet. De lege Omo waspoeder emmer van 1 kilo zit standaard in de koffer. Je weet maar nooit waar en wanneer je moet plassen en zeker niet s nachts. Halsbrekende toeren wil ik niet uithalen. We hebben al een slecht lopende bij ons.

Hoop dat het meevalt als we terug zijn in Nederland. The village was mooi, eenvoudig en zelfvoorzienend. Mits er genoeg regen valt en afgelopen jaar was dat weinig. Maar veel bomen en veel tochtjes naar het aftappunt konden de akkers toch bevloeid worden. De kookhut binnen die gebruikt word met regen is rokerig, met lage ingang en word gebruikt als opslag. Buiten in de grond worden sleuven gehakt met de haksel en de lange stammen houten worden met het verbranden naar binnen geschoven en de pan is iets breder als de sleuf, dus balancerend en eventueel gestut met steen word er vakkundig gekookt en hoef je geen hout te hakken. Alleen wat aanmaakhoutjes geschilferd. Dames wat hebben wij het goed!!!! Het eten is lekker en we nemen zoveel mogelijk Oegandese gerechten, waarvan de chapati toch bij mij favoriet is. Mijn excuses, ben erg lui geweest met schrijven, heb lekker 4 boeken gelezen, ook wat waard. Greetings Alice

Karin

Leuke info

paul van Duijn

Leuk om te zien dat je net zo enthausiast bent als Peter. Een emmer van 1 liter, dat zou voor een grote boodschap wel prakken worden!

werner walle

aparte vakantie , wel leuk dat je veel bij de lokale bevolking bent .

Viola

Eenmaal weer terug in Nederland, krijg je te maken met een omgekeerde cultuur shock...even wennen weer aan de luxe in Europa!
Maar , wat een machtig avontuur!

Hennie

Wat geniet ik van de reisverhalen. En mooi, je persoonlijke berichten. Fijn dat ik op deze manier een beetje mee mag reizen.