duijntrio.reismee.nl

Kibale

Kibale.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, we vertrekken exact op tijd. Helaas voor Jennifer heeft niemand haar verteld dat we het ontbijt onderweg nuttiger. Zij was speciaal voor ons ontbijt vroeg uit de veren. Sorry.

In Kampala pikken we Angela op die we aan de andere kant van de miljoenenstad achterlaten. We verlaten het gekrioel van mensen in het verkeer. Na twee uur prachtige landschappen die elkaar afwisselen en joelende en zwaaiende kleine kinderen die “mzungu, mzungu”, joelen naar ons blanken, gaan we lunchen. Wessel moet nog nog even aan wennen aan de joelende kinderen. Maar zwaait wel met een grijns van oor tot oor terug. Het ontbijt bestaat uit een pasteitje, gekookt ei en koffie. Voor de lieve som van 1,25 euro per persoon. De zon geeft ons nog wat extra warmte. We aanvaarden het vervolg van de verre reis. Bij een van de vele fruitkraampjes koopt Gerald, na zwaar onderhandelen, drie ananassen voor in totaal 1,75.

Om half twee landen we in Fort Portal, een redelijk grote plaats. In een westers georiënteerd restaurant nuttigen we een heerlijke lunch. Gerald neemt van het buffet met lokale lekkernijen, wij gaan voor quessedilla’s, veggie wraps en kip wraps. Met overheerlijk vers passievruchtensap. Wessel gaat met gevaar voor eigen leven voor een aardbeien milkshake. In de tuin zien we nog een aantal nestjes van de wevervogel. Zo knap hoe die vogeltjes dat in elkaar weven. De mannetjes weven een bolvormig nest aan een tak, met een ingang aan de zijkant bijna onderin de bol. Vrouwtjes keuren het nest. Als ze tevreden is mag het mannetje paren. Anders zoekt ze een ander onderkomen en dus een ander mannetje.

Wij rijden door naar Kibale forest. Al snel rijden we langs de noordkant van hey park. Wij moeten echter meer zuidelijk. Heel veel van die vervelende Oegandese drempels verder, je moet er bijna stapvoets over heen, komen we bij de ingang van Primate Lodge Kibale. Eerst zien we nog bavianen en black and white colobus aapjes. We worden als vorsten ontvangen. Met warme doekjes en een vers sapje. We hebben een persoonlijk contactpersoon. Hij regelt verder alles. Namens de keuken neemt Ambros de keuze voor het diner op. Het betreft een 3 gangen diner. Het voorgerecht en het nagerecht staat vast. Wessel kiest de curry, Anne-Lise had biefstuk en Peter sluit zich bij Wessel aan. Vooraf heerlijke tomatensoep en toe een soort van lekkere cake toe. Onze cabin is groot en luxe. Twee tweepersoonsbeden en een een persoonsbed. Hete of koude douche, het enige minpunt. Tot het diner internetten we gedrieën. Ineens staat Gerald met Gerald junior naast ons. Junior doet een opleiding in toerisme, hij wil ook gids worden. Hij sluit aan bij het diner. Heel gezellig. Op Rachel na, de tweede dochter, hebben we de heleclan van Gerald gezien.

Na het eten gaan de Geralds naar hun verblijf en wij naar de cabin. De douche is helaas niet regelen. Of kokend of ijsklontjes. Kies zelf. We gaan in bed en treffen in ieder bed een warme kruik aan. Wow, wat een service. Voor het eerst slapen we op een kamer. Hopen dat Wessel niet snurkt.

Lieve groet.

Karin

Wat een leuk verhaal weer.

Marleen

Ik kan voor me zien. Leuk geschreven! ?

paul van Duijn

Ik betrap me erop dat ik regelmatig mijn computer opstart om te kijken of er weer een nieuw verhaal is. En gelukkig was er weer een nieuw verhaal. Geniet van jullie verslagen!

Peter van Duijn

Heerlijk jullie reacties, word er blij van Anne-Lise