duijntrio.reismee.nl

Safari

Safari.

Je moet er wel iets voor over hebben. Om 6 uur gaat de wekker. Om half 7 zonder ontbijt vertrekken we. Grace komt op een drafje, haar haar kammend, aangerend. Hier was wel een telefoontje van Gerald voor nodig. We zijn de campsite nog niet af of we zien iets donkers in een boomtop. Na enig turen herkennen we een gier. In een volgende boom 4 gieren en in de boom daarnaast nog eens 5. Dat kan maar een ding betekenen. Een kadaver in de nabijheid. Iedere meter die we rijden zien we meer gieren. Of we het kadaver eerst zien of eerst ruiken is niet duidelijk. Wat een stank. De gieren vliegen meteen weg. Het zijn er alles bij elkaar zeker 60. Het kadaver is ooit een levende buffel geweest.

Gerald rijdt ons door het schitterende landschap. Wijdse groene vergezichten met bergen op de achtergrond trekken aan ons voorbij. Als we om half 10 terugkeren hebben we een jakhals, olifanten, giraffen, hartenbeesten, cobs, orbi's, buffels, zebra's, waterbokken en vogels gezien. Nu lunchen. Een dubbel gebakken ei, brood, jam, watermeloen en koffie. Tijd voor ontspanning.

Om half 12 gaan we voor de tweede keer op toernee. Het blijft heel bijzonder. Soms zie je een hele tijd niets en dan lijken de dieren ineens losgelaten te zijn. Vooral buffels, zebra's, allerlei hertjes en vogels en 2 soorten aapjes hebben de grootste kooien en komen dus het meest in zicht. Op de weg terug besluiten we bij de buren, een luxe lodge, koffie te gaan drinken. Ze hebben er ook internet, dus een nieuwe story plaatsen. Als we richting receptie lopen begint het te spetteren. Iets later gaan de sluizen echt open. Een echte tropische regenbui, met donder en bliksem begroet ons. Met paraplu's van de lodge lopen we naar het restaurant. We bestellen spicey African coffee. We moeten uitleggen hoe je dat maakt. Ze kennen het hier niet. Ook dat is Afrika. We nestelen ons op een bank. Het linker gedeelte is reeds nat van de lekkage door het rieten dak. De waterbokken, zebra' en jakhalzen staan pal in de regen. Wij kunnen ze ook niet helpen. Om 1 uur stopt het internet. Het aggregaat gaat tot 3 uur uit. Dus weer geen foto's. Als het hard regent duurt het vaak maar even, en zo is het nu ook. Het zwembad is weer goed gevuld. De weg is glibberig geworden. Natte klei wordt spiegelglad.

We rusten wat. Batterij aan de oplader gelegd. Maar bij gebrek aan zon vandaag wordt er niet opgeladen alvorens het aggregaat om 7 uur aan gaat. Gerald verblijdt ons met een derde gamedrive. Deze wordt spectaculair. Onze driver heeft vooraf geïnformeerd. Een gids van Kidepo tekent in de klei iets dat lijkt op een plattegrond. In ieder geval herken ik de landingsstrook van het lokale vliegveld. Vol goede moed gaan we op pad. Na een uurtje zoeken, Gerald rijdt erg langzaam en tuurt extra veel, vinden we het gezochte. Op nog geen meter van het pad ligt een jonge mannetjes leeuw. Wow. Je zou er zomaar aan voorbij rijden. Geweldig. Hij heft zijn kop op en gaapt een paar keer. Wat een tanden! We kunnen ze bijna aanraken. Het is toch veel mooier om plaatjes te schieten van een leeuw, dan om een leeuw te schieten. Nu kunnen de Kenianen, die met twee wagens aangereden komen er ook van genieten. Wat hebben we geluk. Blij rijden we terug naar de campsite.

Om half acht avondeten, geitenvlees met rijst en aardappel. Maar tot die tijd een beetje opwarmen bij het kampvuur, met ......een glaasje rode wijn. Al is het zoete wijn, het is genieten.

Lieve groetjes.

marleen

4 verhalen op 1 dag.Dat is Afrika,prachtig!

Susan Coster

Weer genoten van jullie belevenissen, Indrukwekkend, zoveel natuurschoon te mogen zien, he? Waarom hebben die aapjes een grote kooi? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Cees

Zojuist begonnen met het lezen van jullie blog. Persoonlijk vlieg ik liever over heel Afrika heen maar als ik jullie ervaringen hardop voor lees bespeur ik in huize de Jong toch enthousiasme. Als dat maar niet betekend dat ik ook.....