duijntrio.reismee.nl

Begonnen.

Begonnen.

Het is zover. Om 8 uur vertrekken we naar Gulu. Een rit van 7 uur. Om half 8 zitten we klaar voor het ontbijt. De bagage staat gereed. Maar dit is toch Afrika? Grace is tegen 9 uur ook zover. Na een klein uurtje laten we Kampala achter ons. De weg is van een goede kwaliteit asfalt en het weer is goed. Dus we schieten lekker op. De dames achterin, de bagage daar weer achter. De enige roadblocks zijn echte roadblocks. We worden 4x gestopt door de politie. De eerste keer controle papieren, de tweede keer hetzelfde, de derde keer voor te hard rijden. We komen er met een vermaning mee weg. De laatste keer stopt een forse mama agente in keurig wit uniform ons. We geloven eerst niet wat ze vraagt...... Kunnen jullie deze meneer een lift geven, hij moet naar een bank om zijn bekeuring voor bellen terwijl hij op de brommer rijdt. Er komt een tweede agent bij die nogmaals het uiterst vriendelijk verzoek herhaalt. We hebben dus ineens een extra passagier. Zijn verhaal is echter anders. Hij werd staande gehouden en toen ging zijn telefoon. Een bon van 100.000 Ugx (25 euro) is het gevolg. Twintig kilometer verder stapt hij uit.

Tijdens de plaspauze geeft Gerald de bestelling voor de lunch door. Als we daar arriveren. Kunnen meteen aan tafel, aanvallen.

Bij Karuma falls spotten we het eerste wild. En troep bavianen en iets verder fluweel apen. Peter kon nog net op tijd zijn raam sluiten, anders hadden we er een in de Toyota Hiace gehad. Deze Toyota is redelijk nieuw. Deze reis verwachten we dan ook geen gebroken vering, lekke radiateur, regen binnen als het buiten ook regent, haperende verlichting, een claxon die te pas en te onpas afgaat, kapotte koppeling en meer van deze ongemakken die we eerdere reizen in Oeganda al een keer meegemaakt hebben

Om 4 uur komen we bij het hotel in Gulu. Surpise. We staan voor morgen geboekt. En het hotel zit vol. Wie de fout gemaakt heeft is nu niet duidelijk, Gerald gaat zijn baas nog bellen. Het volgende hotel heeft plek. De kamer is redelijk net als de douche. Gerald en Grace slapen elders. In een guesthouse. Na een douche bestellen we spicy African Coffee. De blog bijwerken, bedankt voor de reacties.

Gevieren nuttigen we de maaltijd. Wij gaan voor Europees, spaghetti en macaroni. Onze Afrikaanse vrienden gaan voor traditioneel. We bestellen een packed lunch, gefrituurde vis met chapatti’s. Nu de kooi opzoeken.

Met de foto’s lukt het nog niet. En vanaf morgen zijn we waarschijnlijk een paar dagen uit de lucht. Kidepo heeft geen internet.

Lieve groeten.

Paul van Duijn

Wat een leuk verslag, ik geniet ervan. Klaag niet te veel over het mooie weer met de oge temperature. We hebben hier als ik de verwachting moet geloven op Zaterdag 15 cm sneeuw. Het is -10C en we hebben al vijf centimeter gehad. Groetjes aan iedereen daar!

Karin

Ja, ik ben er weer helemaal bij. Dank daarvoor.